בעיצוב וגם באומנות קיים עיסוק משמעותי בצורה ואסתטיקה. בשני התחומים יש עיסוק בפיתוח צורה, הבעה דרך צורה, חומר, צבעים וטקסטורות. במקרים רבים אנחנו מתייחסים אל עיצוב מוצלח כ”עבודת אומנות”.
בתחומים כגון אופנה וטקסטיל מקובל להתייחס למעצב כאל אומן ולבגדים כיצירות אמנות. ישנם מוזיאונים המציגים מוצרים של מעצבי על בתחומים שקרובים לציבור הרחב כגון ריהוט, תאורה או עיצוב תכשיטים. גם עבודה על סדרות קטנות או מוצרי “one off” נתפשת כעבודת אומן.
בעידן הטרום תעשייתי נהגו בעלי המלאכה, האומנים, לקשט ולעטר מוצרים שימושיים שייצרו ע”פ רוח התקופה. העיטורים העניקו לכלים חתימה מיוחדת של היצרן האומן וכן מראה עדכני. המהפכה התעשייתית והייצור ההמוני נטרלו את נושא ההבעה האישית והייחודית והפכו את הקישוט למיותר.
עיצוב תעשייתי, עיצוב לייצור המוני האמור לשדר ערכים שמתקשרים עם קהל היעד אליו מיועד המוצר. תהליך עיצוב עמוק ונכון יודע לנתח את קהל היעד ולאתר את הערכים שהלקוח מחפש. עיצוב נכון יודע לשלב את הערכים הללו בעיצוב המוצר כך שהלקוח ירגיש שזה “בדיוק מה שחיפש”. גם אם אין לו מושג מה בדיוק הוא מחפש…