מה בין עיצוב מוצר ואומנות?

מה הקשר בין עיצוב מוצר לאומנות?

בעיצוב וגם באומנות קיים עיסוק משמעותי בצורה ואסתטיקה. בשני התחומים יש עיסוק בפיתוח צורה, הבעה דרך צורה, חומר, צבעים וטקסטורות. במקרים רבים אנחנו מתייחסים אל עיצוב מוצלח כ”עבודת אומנות”.

בתחומים כגון אופנה וטקסטיל מקובל להתייחס למעצב כאל אומן ולבגדים כיצירות אמנות. ישנם מוזיאונים המציגים מוצרים של מעצבי על בתחומים שקרובים לציבור הרחב כגון ריהוט, תאורה או עיצוב תכשיטים. גם עבודה על סדרות קטנות או מוצרי “one off” נתפשת כעבודת אומן.

בעידן הטרום תעשייתי נהגו בעלי המלאכה, האומנים, לקשט ולעטר מוצרים שימושיים שייצרו ע”פ רוח התקופה. העיטורים העניקו לכלים חתימה מיוחדת של היצרן האומן וכן מראה עדכני. המהפכה התעשייתית והייצור ההמוני נטרלו את נושא ההבעה האישית והייחודית והפכו את הקישוט למיותר.

עיצוב תעשייתי, עיצוב לייצור המוני האמור לשדר ערכים שמתקשרים עם קהל היעד אליו מיועד המוצר. תהליך עיצוב עמוק ונכון יודע לנתח את קהל היעד ולאתר את הערכים שהלקוח מחפש. עיצוב נכון יודע לשלב את הערכים הללו בעיצוב המוצר כך שהלקוח ירגיש שזה “בדיוק מה שחיפש”. גם אם אין לו מושג מה בדיוק הוא מחפש…

האם אפשר להתייחס לעיצוב מוצלח כעבודת אומנות?

וכיצד אנחנו מגדירים אומנות?

עיצוב נכון פונה החוצה אל לקוח סופי וערכיו נגזרים ממה שיאהב הלקוח. אומנות קשורה יותר לצורך של האומן להתחבר אל משהו בתוכו ולהתבטא. אמן טוב יודע לתקשר באופן מושך ומעניין חומרים אישיים שלו ובכך לגעת בקהל וליצור חיבור בין היצירה, האומן והמתבוננים ביצירה.

עיצוב טוב ואומנות טובה מתעסקים באסתטיקה צורה וחומר שיכולים להימכר בהמון כסף. אומנות טובה נעה מהפנים החוצה מתוך רצון להתבטא, מתחילה בנפשו של האומן ותהפוך למוצר רק לאחר שעזבה את הסטודיו וערכה ננקב. עיצוב מוצר טוב נע מין החוץ פנימה ומחפש לענות על צרכי המשתמש.

מוזמנים לצפות בכל הפרוייקטים שלנו – כאן

Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on facebook